Selasa, 11 Januari 2011

Buat kita semua....

10 Januari, 2011

Tugasan menyampaikan tazkirah, actually 2nd time dah masuk kali ni.  During our Monday Discussion, we will start with some sharing knowledge session.  Appointment dah almost 3 weeks, tapi asyik tertunda pasal akhir n awal tahun... mmmggg ramai ahli yg bercuti....  Till yesterday...  Dah mmg pilih utk sampaikan satu kisah yg ringkas dgn tajuk... lbh kurang bunyinya.... " Bahagian terbaik dan terburuk"... sesedap rasa ku memberi tajuk tazkirah tu... hehehehe...

So, sama2lah kita berkongsi di ruangan ini pulak ye... Salah satu drp himpunan kisah Luqman Al-Hakim.  Teruskan membaca, moga2 perkongsian ilmu ini memberi kita motivasi dan sedikit peringatan.

Seorang ibu yg dermawan telah mendermakan seekor kambing utk disembelih dan diuruskan oleh Luqman Al-Hakim.  Beliau berpesan agar diberikan bahagian yg terburuk dr kambing tersebut kepadanya.  Selesai diuruskan penyembelihan, diberikan oleh Luqman Al-Hakim bahagian hati dan lidah kepada ibu dermawan tersebut.

Beberapa hari kemudian, ibu tersebut sekali lagi mendermakan seekor kambing kepada Luqman Al-Hakim untuk disembelih dan kali ini pesanannya agar di berikan bahagian yang terbaik daripada kambing tersebut kepadanya.  Sama seperti yg lepas, setelah selesai disembelih Luqman Al-Hakim memberikan bahagian hati dan lidah juga kepada ibu yg menderma kambing tadi. 

Oleh yg demikian, terasa hairanlah ibu tadi.  Kenapa bahagian hati dan lidah yang diberikan oleh Luqman Al-Hakim walaupun berlainan permintaan yang dibuatnya.

Maka, Luqman Al-Hakim pun menerangkan bahawa ' hati dan lidah amat baik ketika ianya baik, namun boleh menjadi buruk apabila buruk kedua-dua bahagian tadi'.

Fahamlah si ibu dermawan itu, bahawa sesungguhnya hati dan lidah sangat besar fungsinya kerana ia merupakan tunjang segala kebaikan namun jika buruk hati dan lidah itu ia boleh menjadi ibu segala kejahatan dan keburukan.

*  Drp sini, dapat kita lihat peranan hati dan lidah pada kita kerana walaupun saiz organ ini kecil tapi kesan daripadanya sangatlah besar.  Mudah2an kita menggunakan hati dan lidah kita ke arah kebaikan dan sekali2 kita tidak menyalahgunakannya.  Ameen!!!!

Tiada ulasan: