Isnin, 22 Julai 2013

Tempahan

Untuk sambutan raya tahun ni, alhamdulillah ada juga tempahan yang saya terima.  Saya ni bukanlah aktif sangat menerima tempahan sama ada kek atau puding, tetapi bila ada yang request tu biasanya saya memang tak pernah mengecewakan mereka.  In shaa allah, kalau kita memenuhi permintaan orang tu.. mudah-mudahan urusan kita juga dipermudahkan Allah...  itulah harapan saya selalunya.

Sebelum-sebelum ni, ada juga tempahan kek oren, kek coklat kukus dan puding roti pelangi yang saya buatkan.  Tapi tak pernah saya share di blog ni rasanya.  Mungkin ada share tapi bukanlah untuk entri tempahan.  Kebelakangan ni aje, en suami nampaknya dah agak menggalakkan saya bila saya membaking (le kunun...)  kalau tak, dia mungkin risau kalau-kalau saya keletihan selepas membaking, mana dengan nak menjaga anak lagikan...  Syukurlah kalau dia dah mula memberi galakan sebab memasak @ membaking ni adalah salah satu cara nak manage my stress.  Yelah, bila dapat memasak or membaking tu... terasa hilang letih sepanjang hari bekerja dan menjaga anak-anak.  Hati rasa gembira, lapang dan terasa senang aje.  Dapat mengembirakan orang pun satu kepuasan tersendiri juga pada saya.  Yang penting kita semua gembira dan bahagia dengan cara kita.  Jangan sampai menyusahkan hidup orang udah le...

Selain tempahan untuk raya, nampaknya kakak ipar juga dah menempah muffin coklat untuk hari bersejarah anak lelakinya September ni...  Huhuhu...  Berapa banyak tempahannya aje yang belum disahkan...  Tapi, biasanya kalau dah kenduri kahwin ni... banyak jugaklah rasanya...  Harapnya semua menjadi dan memuaskan hati para pelanggan. 

Antara tempahan-tempahan yang pernah saya terima:

* Tak banyak gambar yang ada dalam simpanan, in shaa allah kalau saya bergiat aktif selepas ni... banyaklah kot gambar-gambar yang saya akan share...  mudah-mudahan... ameen!!!



(kek semua takde topping, kalau pelanggan request baru saya buat.. kalau tak memang suka kek plain saja, menjaga kesihatanlah kononkan... hehehe...)








Selain daripada puding roti pelangi dan kek coklat...  paling kerap yang saya terima tempahan adalah kek oren (takde pula dalam gambar)...  mungkin nakkan kelainan, sebab kek berasaskan coklat sangat mudah didapati di pasaran jadi pelangan lebih suka memilih kek oren pula.  Syukur alhamdulillah pelanggan saya memang berpuas hati dengan rasanya.  Syukur dengan rezeki yang Allah berikan.

Satu lagi produk makanan yang turut saya jual sempena menyambut kehadiran Syawal ialah dodol.  Dodol original buatan keluarga saya.  Buat masa sekarang, dodol warisan keluarga ni masih suci murni tanpa sebarang bahan pengawet.  Jadi jangka hayatnya taklah lama, lebih kurang seminggu.  Selebihnya memanglah para pelanggan di ingatkan supaya simpan dodol tersebut di dalam fridge kalau nak ia tahan lebih lama.  Dodol ni memang di buat every year...  So far, sambutannya juga baik...  Memang keraplah dodol ni terjual sehingga kehabisan stok. Kiranya kes biasalah tukang kacau dodol sendiri tak merasa dodol yang dibuat.  Syukurlah sebab pelanggan setia kami puashati.  Kekadang kami yang tolak tempahan dek kerana dah tak cukup tenaga pekerja dan tempoh masa yang teramat singkat.  Nanti orang lain beraya, kami dok beraya ngan kawah dodol lagi.  Tak rela u..

Oklah, celoteh harini berkisarkan tempahan yang biasa saya terima untuk sambutan raya dan kadang-kadang untuk sambutan event-event lain...  Syukur alhamdulillah atas segala yang Allah kurniakan...

Mudah-mudahan lebih banyak jenis makanan yang saya boleh buatkan untuk masa-masa depan.  Teringin juga mencuba lain-lain resepi, mana tau kot-kot hit dan mendapat tempahan kawan-kawan kan...

Jumpa lagi...  Salam Ramadhan...

Tiada ulasan: