Jumaat, 6 Mac 2015

Bisnes

Bisnes uolls...

Hai, rasanya boleh dikatakan kebanyakan orang dekat atau jauh dengan kita berebut-rebut ingin menjadi ahli perniagaan sekarang ni.  Mungkin keperluan masing-masing menuntut supaya mereka berbisnes, dan mungkin ada yang mengikut apa yang disarankan oleh junjungan  besar Nabi kita bahawa 9/10 sumber pendapatan adalah berpunca daripada perniagaan.

Dalam kesibukan yang lain berniaga, aku sendiri pun turut mendapat tempias untuk menjadi ahli perniagaan nampaknya.  Rasanya macam-macam yang aku jual... namakan sahaja... tapi selalunya produk-produk segarlah... macam hasil laut : ketam, udang, ikan, kepah pun ada... produk pertanian ada  : cendawan segar, jagung, ubi kayu pun tak ketinggalan terutama di musim tengkujuh.  Produk makanan pun turut sama dalam senarai jualan aku : air tangan sendiri tentulah kek oren, kek coklat dan puding.  Produk yang aku tolong jualkan pun ada macam-macam jenis : Dodol, tapai pulut, cheezy cookies, choco jar, chocolate lasagna, karipap frozen juga sambal hitam pahang yang glamer itew...

Banyak sungguh senarainya kan...  Tapi, itu bukanlah  bermakna, aku ni peniaga terkenal atau tersohor.  Tapi, mungkin lebih pada minat.  Seronok rasanya berjual beli, yang penting kita jual barang yang baik dan memuaskan hati para pembeli.

Masih ada satu produk yang aku turut jual, tapi mungkin bakat meniaga tu tak sehebat mana...  Jadi, walaupun aku ni seorang ejen sah bagi produk SHAKLEE... memang terasa kurang handal bab nak melariskan produk yang satu ni.  Why???  Entahlah... rasanya sebab kurang ilmu lagi kot. Sedar pun kelemahan diri sendirikan...

Jomlah kita jamu mata dulu... 








Macamana, ada yang dah meleleh ayaq lioq ka??? Nak tau rasanya, order saja...

# Cuma, untuk produk-produk jualan ku ni... kenalah tengok kesesuaian untuk proses penghantaran...  Yang basah dan segar tu, setakat ni memang tak dihantar jauh-jauhlah ye.  Kecuali self-pickup...  Inshaallah, bolehlah dipertimbangkan #

Jadi, kesimpulan ringkas yang aku dapat... bukan mudah untuk berniaga, tapi tak mustahil untuk berjaya.  Inshaallah, kalau kita rajin berusaha kita pasti akan memperoleh hasilnya.  Cuma itulah, jatuh bangun dalam perniagaan itu perkara biasa.  Tanpa kegagalan manalah kita nak bertemu dengan kejayaankan.

Inshaallah, moga Allah permudahkan urusanku dan aku tak mudah putus asa.  Aamiin...

Tiada ulasan: