Rabu, 11 Mac 2015

Penkek Ceriakan Hariku

Ibu-ibu sekalian...

Pernah tak terasa buntu memikirkan menu sarapan untuk anak-anak ke sekolah?
Itu biasanya dilema diri sendirilah.  Habis fikir, menu untuk esok untuk sarapan dan bekalan anak-anak ke sekolah.

Pagi ni, dalam kekalutan sebab masih belum ada rancangan untuk sarapan mereka... syukurlah, sebab Allah berikan idea membuat penkek ni sebagai penyelamat hariku...

Pagi yang hening, aku bangun lalu terus terfikirkan menu untuk pagi ni.  Ke dapur, intai stok apa yang ada?  Hmmm, gandum ada, baking powder ada, telur pon ada...  Yes!!!  Berpenkek la rasanya pagi ni...  Sambil mula mengambil bahan-bahan diperlukan untuk digaul didalam mangkuk.

Apa yang buatkan aku sangat 'happy', sebenarnya en suami ada belikan sebiji pan kecik yang pada pandangan aku hanya pelaburan yang membazir, entah kenapalah dia belikan pan tu.... rupa-rupanya, pan yang tiba-tiba dibeli tu bakal berkhidmat untuk aku pagi ni...  Siapa sangkakan, aturan Allah begitu rupanya.

Sebelum ni, pernah juga terbaca dalam whatsapp group, kawan2 gunakan pan comel untuk buat penkek... tapi, memang aku tak pernah endahkan... janji penkek jadi, anak-anak tak kisah pun sama tak saiznya...

Bila aku cuba gunakan pan comel tu pagi ni.... hati mula berbunga-bunga.... "eh, betullah kata kawan-kawan, rupa penkek tu jadi sama saiz... takdelah ada yang besar bangat, ada yang bujur, atau macam-macam bentuknya".... hahahaha.... hati ku ketawa girang...

Penkek pun mampu menceriakan hari kita rupanya...

Kira pencapaian aku hari ni boleh dibanggakan, walaupun takdelah boleh lawan rupa penkek orang lain yang lebih cute dan sekata...

Tak kisahlah, janji hati kita bahagia....




Senang pun senang, ini resepinya:

Tepung gandum
Susu segar @ air
Gula
Baking powder
Telur
Minyak @ mentega

Tak ingat pulak dari mana sumber resepi ni, moga-moga tuan punyanya juga mendapat pahala atas perkongsian ni.

Cubalah...

Tiada ulasan: